Assalamualaikum, sihat?? Macam mana dengan hari
anda?? Alhamdulillah, hari nampaknya macam nak hujan. Rahmat tu. Zamir
sebernarnya nak lunch, tapi memikirkan blog ni terus tak jadi makan. Pentingkan
benda yang lebih penting. Blog dan makan?? Mana penting?? Hehe, yang tu kita
tolak jauh-jauh ketepi dlu. Kawan-kawan
pernah dengar nama seorang tokoh ni. Namanya juga sudah tertulis pada mukjizat
teragung iaitu Al-quran. Dialah Luqman al-Hakim. Luqman dengan ilmu ibarat isi
dengan kuku. Jom, kita dengar kisah mengenai
“Kisah Luqman al-Hakim Dengan Anaknya”
Pada suatu hari, Luqman al-Hakim dan anaknya pergi ke
pasar di mana Luqman ingin memperlihatkan kepada puteranya perbandingan antara
pandangan manusia dan pandangan Tuhan.
Luqman dan
anaknya membawa seekor keldai. Luqman naik ke atas keldai mengenderainya,
sedangkan puteranya berjalan kaki mengiringi keledai tersebut.
Waktu
manusia melihat keadaan tersebut, maka mereka berkata, "Inilah orang tua
yang tidak kasihan kepada anaknya. Dia bersenangan di atas keldai, sedangkan
anaknya berjalan kaki."
Maka Luqman menaikkan
anaknya duduk di atas keldai bersama-sama dengannya. Luqman di depan anaknya di
belakang. Tidak lama kemudian dilihat oleh manusia yang lain, mereka berkata,
"Wah! Dua orang di atas keldai. Kenapa tidak dinaiki tiga orang sekaligus?
(Supaya keldai cepat matinya)."
Luqman pun turun dari keldai dan anaknya sajalah yang
berada di atas keldai itu. Tidak lama kemudian manusia yang lain berkata pula,
"Wah! Orang tua berjalan kaki dan puteranya mengederai keldai."
Mendengar itu
anaknya turun dari keldai berjalan kaki beserta orang tuanya. Dilihat lagi oleh
manusia, mereka yang melihatnya berkata, "Kok, keldainya kosong tidak
dikenderai, dan aneh! Kedua orang ini hanya berjalan kaki saja mengiringi
keldai!".
Dari kejadian ini Luqman secara langsung mengajar anaknya
dengan kejadian yang terjadi sebagai pengalaman, bahawa demikianlah apabila
kita memandang terhadap makhluk dan terpengaruh kerana makhluk. Hal yang
demikian tak ada hasilnya dan tak ada faedahnya. Maksudnya, Luqman mengajarkan
kepada anaknya bahawa hubungan yang menenteramkan jiwa dan menyenangkan hati
ialah hubungan kita dengan Tuhan. Hanya semata-mata pandangan Allah dan bukan
pandangan manusia. Meskipun lahiriah kita sendirian, tetapi pada hakikatnya
kita berserta Tuhan. Inilah makna dari perkataan alim besar Muhammad bin Aslam
radhiAllahu `anhu:
"Apa perduliku
antaraku dengan makhluk, adalah pada permulaan dalam sulbi orang tuaku, aku
sendirian, kemudian aku berpindah ke dalam perut ibuku, aku sendirian, kemudian
aku masuk ke dunia juga sendirian, kemudian rohku dicabut, juga sendirian,
kemudian aku pun masuk dalam kuburku sendirian pula dan datanglah kepadaku
Malaikat-malaikat Munkar dan Nakir menanyakan pertanyaan-pertanyaan kepadaku
dalam keadaan aku sendirian pula. Kemudian amal baikku dan dosaku ditimbang
dalam timbanganku, juga aku sendirian. Andainya jika aku dikirim ke syurga, aku
sendirian, dan jika dikirim ke neraka aku pun sendirian pula. Maka apakah
hubungan dengan manusia-manusia selianku?"
"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan
takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat
melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat
melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun.
Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan
oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan
Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah." (Luqman:
33)
Sekarang sudah jelas,
bahwa lakukanlah apa yang kau putuskan dan semua itu punya risiko, jangan
terlalu takut dengan kritikan orang, sebab apapun yang anda putuskan tetap saja
orang lain akan mengkritik bahkan anda diam pun akan dikritik, lakukanlah yang
terbaik dengan risiko yang paling kecil. Cukuplah dengan pandangan Allah s.w.t
atas kita. Pandangan Tuhanlah yang berfaedah . Penglihatan manusia atas kita,
seperti menghormati kita, memuliakan kita, membesarkan kita dan lain-lain lagi.
Cukupkan saja dengan pandangan hati, keyakinan hati bahawasanya Allah s.w.t
melihat kita, memelihara kita dan menjaga kita.
Apa gunanya mengharapkan amal bakti dan taat dengan balasan wang
ringgit atau keselesaan hidup di dunia ini sedangkan diri berada dalam
kemurkaan Allah. Dan tidaklah bererti ketinggian ilmu yang dimiliki di
samping kedudukan yang mulia di sisi makhluk sekiranya diri berada dalam
pandangan kemurkaan dari Allah.
Pendek kata buatlah
apa sahaja kebaikan dan ketaatan dan milikilah apa sahaja kesenangan dan keselesaan
hidup, tetapi jika ianya tidak mendapat keredhaan dari Allah Taala atau mencari
kemuliaan supaya dihormati orang, maka tidaklah berbaloi segala usaha dan
pemilikan yang diterima.
Dengan demikian fahamilah wahai diri,
Biarlah amal sedikit,
atau ilmu yang sedikit asalkan Allah sentiasa meredhai hal diri kita;
Biarlah tidak termasyhur, hina dan keji pada pandangan manusia
asalkan Allah meredhai hal kita;
Biarlah hidup
sederhana atau melarat dan terpenjara di dunia ini, asalkan hal diri kita
sentiasa dalam keredhaan Allah.
Cukuplah.....dan memadailah dengan keredhaan Allah itu kerana
tidak ada apa lagi yang lebih baik selain daripada mendapat keredhaan Allah
Dari Ibnu Abbas
radhiAllahu `anhu, katanya: Pada suatu hari aku berada dibelakang Rasulullah
sollallahu `alaihi wasallam (boncengan), lalu baginda bersabda: "Wahai
anak, peliharalah Allah nescaya (Dia) akan memelihara kamu, peliharalah Allah
nescaya (Dia) akan berada dihadapan kamu, dan jika engkau memohon maka
memohonlah kepada Allah, dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah
pertolongan kepada Allah, dan ketahuilah bahawa sekiranya umat berkumpul
(bersepakat) untuk memberikan suatu manfaat kepadamu, nescaya mereka tidak akan
mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan
(ditakdirkan) oleh Allah, dan sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk
mendatangkan bencana ke atas kamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat
demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh
Allah. Dan telah diangkat segala pena dan telah kering segala buku."
(Hadis Hasan Sahih Riwayat Iman Tarmidzi)
Kandungan nasihat ini mengandungi dua pengajaran:
1) Mengingatkan umat
manusia bahawa mereka adalah makhluk yang lemah, kuasa mereka sangat terbatas,
mereka tidak akan dapat mencapai apa yang mereka hajatkan tanpa bantuan pihak
yang lain.
2) Mengingatkan umat manusia betapa kuasa Allah yang tiada tara
dan batasannya. Segala penghuni langit dan bumi tunduk kepada ketentuan-Nya.
Jadi atas dasar inilah maka manusia mestilah memohon sesuatu hanya kepada
Allah. Kecuali dalam hal-hal biasa yang termampu dikerjakan oleh manusia,
seperti mengangkat suatu barang, meminjam sesuatu dan lain-lain. Namun demikian
kita juga mesti memohon kepada Allah agar dipermudah jalan untuk mendapatkannya.
Selain itu juga wajib diketahui bahawa memohon pertolongan kepada Allah atau
berdoa kepada-Nya mestilah secara langsung secara terus menerus kepada-Nya.
Tidak ada orang yang
dapat memberi manfaat dan mudarat tanpa izin Allah:
Rasul sollallahu `alaihi wasallam menerangkan kepada Ibnu Abbas
radhiAllahu `anhu bahawa sekiranya sekalian umat atau makhluk berkumpulan dan
bersatu untuk memberi manfaat kepadanya ataupun sebaliknya mereka bersatu dan
berkumpul untuk mendatangkan mudarat kepadanya, namun semua itu tidak mungkin
akan terjadi kecuali apa yang telah dituliskan untuknya di Luh Mahfudz sejak
azali.
Oleh sebab itu kita
tidak seharusnya terlalu gembira atau berduka terhadap sesuatu yang dilakukan
oleh orang lain terhadap diri kita. Kerana kita yakin bahawa segala-galanya
adalah di dalam ketentuan Allah. Kalau di dalam ketentuannya tidak ada
keputusan untuk memberikan sesuatu kepadanya, nescaya dia pasti tidak akan
dapat memperolehinya walaupun seluruh makhluk bersatu berusaha untuk
menolongnya. Demikian sebaliknya kalau ditentukan bahawa ia akan
mendapatkannya, walaupun seribu halangan, pasti ia akan memperolehinya juga.
Allah berfirman: Dan jika Allah kenakan bahaya kepada engkau
maka tidak ada yang dapat melepaskannya melainkan Dia. Dan jika dia mahukan kebaikan
kepada engkau maka tidak ada yang dapat menolak kurnianya itu. (Yunus: 107)
No comments:
Post a Comment